شیوع خشونت در بسکتبال/ از شعار داوری حیا کن … تا ضرب و شتم هواداران روی سکوها

شیوع خشونت در بسکتبال/ از شعار داوری حیا کن ... تا ضرب و شتم هواداران روی سکوها

شیوع خشونت در بسکتبال. پدیده‌ای که به طرز بی‌سابقه‌ای امسال به میزان قابل توجهی افزایش یافت و ضرب و شتم روی سکوها را شاهد بوده‌ایم.

لیگ ملی، لیگ حرفه‌ای و لیگ برتر، نام‌های متفاوتی هستند که فدراسیون بسکتبال امسال برای بازی‌های خود در دسته‌های مختلف برگزید. با این حال هر یک از این لیگ‌ها از یک جهت با هم اشتراکاتی دارند؛ جنجال و خشونت.

هنوز حوادث بازی پایانی لیگ یک حرفه‌ای فراموش نشده بود که اتفاقات سومین فینال لیگ برتر بسکتبال، خاطر علاقه‌مندان به بسکتبال را آزرده ساخت. محرومیت ۸ نفر در فینال لیگ حرفه‌ای، جای هیچ‌گونه توضیحی در قبال اینکه حال بسکتبال خوب نیست، باقی نمی‌گذارد.

این شامل اتفاقات دیگر در همین لیگ می‌شود.

لیگ برتر نیز با فریاد اعتراضات، که هر روز بلندتر شنیده شد، همچنین جنجال و خشونت، اوضاع نابسامان بسکتبال را نشان داد. در این میان فدراسیون بسکتبال فقط به آرای کمیته انضباطی با جرایم نقدی بازیکنان و مربیان و دست‌اندرکاران تیم‌ها یا محرومیت تماشاگران دلخوش بود در صورتی که هیچکدام از اینها مانع تنش‌زدایی یا جلوگیری از جنجال و خشونت در بازی‌ها نشد.

کمیته انضباطی با جرایم نقدی همچون اسپانسر فدراسیون عمل کرد و بیشتر درآمدزا بود تا اینکه نقش بازدارندگی خود را در قبال حوادث و اتفاقات در بسکتبال ایفا کند.

متأسفانه با کوچک‌ کردن جایگاه‌های مختلف در فدراسیون بسکتبال از جمله در مسابقات و نقش «نظارت» در بازی‌ها، جایگاهها در این زمینه نیز همچون سرپرستی و مدیریت و مربیگری در تیم‌های ملی یا برخی مسئولانی که در کمیته‌های فدراسیون لانه‌ کرده‌اند، به‌هم ریخت و با ورود افراد بدون صلاحیت فنی و اجرایی [در جاهایی بدون تعادل روانی] در جایگاه نظارت و غیره، آسیب‌های جدی فراوان به بدنه بسکتبال وارد شد.

اگرچه جنجال، خشونت و زدوخورد را نباید فقط به فینال‌های لیگ حرفه‌ای یا لیگ برتر محدود کرد چون در طول فصل جنجال‌های مشابه فراوان داشتیم، اما فینال‌های بسکتبال بازخورد کاملی از سؤمدیریت در بسکتبال است که ناتوانی در کنترل و نظارت در لیگ‌ها را به طور روشن و مشخصی آشکار می‌سازد. انعکاس واقعیت‌های زشت و زننده‌ از آنچه درون بسکتبال می‌گذرد و به دلیل ضعف مدیریت به اوج رسیده است.

از شعارهای سر داده شده در فینال لیگ برتر « داوری حیا کن، فدراسیون را رها کن» تا ضرب و شتم دیروز بین هواداران دو تیم فینالیست لیگ برتر همه و همه گواه ضعف مدیریت در بسکتبال بوده که چند صباحی‌ست گریبان این ورزش را گرفته است.


طی این مدت نسبتاً کوتاه، ناکامی و شکست در رویدادهای بین‌المللی بسکتبال که رکورد عجیب و غریبی به جا گذاشته و تعدادش رو به افزایش است در یکسو و از سوی دیگر شیوع خشونت، جنجال و اعتراضات در بازی‌های داخلی، وضعیت تأسف‌باری را برای بسکتبال پدید آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید