صمد نیکخواه‌ بهرامی

صمد نیکخواه‌ بهرامی

صمد نیکخواه‌ بهرامی

پرچمدار ایران در المپیک 2020 توکیو یکی از برترین‌های تیم ملی بسکتبال در المپیک 2008 پکن بود.

صمد نیکخواه‌ بهرامی (متولد 21 اردیبهشت 1362) با درخششی خیره‌ کننده در المپیک و در 25 سالگی به مرزهای بسکتبال جهانی رسید. او بلافاصله مورد توجه لیگ‌های خارجی از جمله لیگ فرانسه قرار گرفت.

افتخار حضور در المپیک و پس از آن غروری که حضور دو بازیکن در لیگ‌های آمریکا و فرانسه ایجاد کرده بود، مرزهای ناشناخته‌ای را به سوی بسکتبال ایران گشود.

صمد نیکخواه‌بهرامی در فرانسه ابتدا در تمرینات تیم شوله که در آن زمان درجایگاه سوم این لیگ قرار داشت، شرکت کرد. او سپس به باشگاه پائواورتز پیوست که موقعیت پایین‌تری به نسبت شوله داشت. صمد در بازگشت به ایران برای تیم بسکتبال مهرام در لیگ برتر و باشگاه‌های غرب آسیا بازی کرد.

همکاری صمد و شوله تنها ۴۰ روز دوام آورد. او 16 مهر 1387 این باشگاه فرانسوی را ترک کرد. بر خلاف حضور حدادی در ان بی ای، پیوستن صمد به یک لیگ اروپایی سر و صدای کمتری داشت.

صمد راضی بود اما با سپری شدن حدود پنج هفته نظر دو طرف تغییر کرد.
«هرچه از مدت زمان حضورم در شوله گذشت بیشتر احساس کردم با خواسته‌هایم مطابقت ندارد. مربی از من می‌خواست در پست غیرتخصصی‌ام بازی کنم. همین مساله معادلات ذهنی‌ام را به هم ریخت، ضمن اینکه کاغذبازی های اداری و باشگاهی هم حسابی اذیتم کرد که برایش راه حلی پیدا نبود. من اهداف زیادی در سر داشتم و به همین دلیل از ایران آمدم تا به رشد و پیشرفت بسکتبالم کمک کنم».

صمد بلافاصله به ایران نیامد. او یک هفته دیگر فکر کرد و سرانجام به تیم پائواورتز پیوست.

ملی‌پوش بسکتبال، لیگ 86 ایران را با قهرمانی در تیم مهرام به پایان رساند. چند ماه بعد مقام نخست جام ملت‌های آسیا را به دست آورد و در المپیک بیست و نهم، (2008 پکن)، همراه با تیم ملی بالاتر از آنگولا و در رده یازدهم رقابت‌های بسکتبال ایستاد.

صمد نیکخواه‌ بهرامی

عكس ليگ فرانسه

بازی‌های صمد نیکخواه بهرامی برای پائواورتز در لیگ فرانسه شروع شد. با چند شکست. پیش بینی‌ها همین بود. تیم در مکان شانزدهم قرار داشت. زمان بازی صمد در تیم فرانسوی خوب بود. بین 17 تا 24 دقیقه در هر مسابقه.

صمد در همان روزها در مورد تمرین و بازی حرفه‌ای خود در فرانسه گفته بود:
«تمرینات تیم پائو آنقدر سخت و وقت گیر است كه نمی‌توانم به هیچ كار دیگری جز این برسم. ما در طول روز باید فقط تمرین كنیم و با برنامه ریزی و شركت در كلاس‌های آنالیز به فكر انجام هر چه بهتر مسابقات‌مان باشیم».

پائو علاوه بر صمد نيكخواه بهرامی، چهار بازيكن خارجی ديگر از آمريكا و پرتغال به خدمت گرفته بود.

کاپیتان تیم ملی بسکتبال در المپیک در آخرین دیدار تیم پائواورتز ۲۳ دقیقه بازی کرد و موفق به کسب پنج امتیاز شد، اما آنها در برابر تیم سوم لیگ و نماینده فرانسه در #یورولیگ شکست خوردند.

چند روز بعد از این بازی در اسفند 1387، صمد به ایران بازگشت تا در ادامه فصل لیگ برتر ایران پیراهن باشگاه مهرام را تحت هدایت مصطفی هاشمی برتن کند. مسابقات غرب آسیا نیز از روز 22 اسفند در امان، پایتخت اردن آغاز می‌شد که صمد بعد از یک فصل پرفراز و نشیب خود را در آخرین روزهای سال برای این بازی‌ها آماده می‌کرد. سالی که صمد با تیم ملی بسکتبال در بیش از 25 بازی تدارکاتی در کشورهای مختلف از جمله در لیگ تابستانی آمریکا در سالت لیک سیتی یوتا برای بازی‌های المپیک 2008 پکن آماده شد. مسافرت‌های او بسوی المپیک در ماههای آغازین سال 1387 آغاز شد و تا المپیک و پس از آن بازی در لیگ فرانسه ادامه یافت.

در آغاز سال 1387، اردوهای تیم ملی بسکتبال زیر نظر رایکو ترومن آغاز شد. سال 1386، رایکو طی 4 ماه با استفاده از پتانسیل بسکتبال ایران به همراه تیم ملی در سکوی نخست رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های 2007 آسیا ایستاد و سهمیه المپیک گرفت. یک سال اقامت در ایران، برگزاری کلاس‌های مربیگری در سطح استان‌ها و رصد کردن لیگ برتر بسکتبال منجر به دعوت از 29 بازیکن در راه المپیک شد.

تیم ملی بسکتبال با نسل طلایی که صمد نیکخواه‌بهرامی کاپیتان آن است از استراليا، نيوزيلند، ايتاليا و حتی ايالات متحده دعوتنامه دارد. اروپایی‌ها را هم باید به این جمع اضافه کرد. کرواسی و اسلوونی. همینطور چین، میزبان المپیک.

اردوی تیم المپیکی از 17 فروردین 1387 آغاز شد.
صمد در جمع 29 بازیکن دعوت شده قرار گرفت.

برای یادآوری؛
مهدی كامرانی، جواد داوری، علی باهران، آرن داوودی، كاوان قطبی، حامد آفاق، ايمان زندی، محمدرضا اكبری، اوشين ساهاكيان، صمد نيكخواه بهرامی، مهراد آتشی، هومن رضايی، حامد حدادی، مسعود ايرانی، علي دورقی، سعيد داورپناه، موسی نبی‌پور، فريد زرقی، جابر روزبهانی، پويا تاجيك، اصغر كاردوست، امير امينی، توماج كريميان، حامد سهراب‌نژاد، بابك پاك‌نژاد، علی جمشيدی و مجتبی بردبار.

مسافرت‌های صمد نیکخواه بهرامی با تیم ملی بسکتبال از 5 تیر 1387 با سفر به ترکیه آغاز و سپس با بازی در کرواسی و اسلوونی دنبال شد. او بهترین بازیکن تیم ملی در پوزیشن 3 بود.

بعد از سفر به اروپا و پایان تورنمنت چهارجانبه اسلوونی که با حضور این کشور به همراه ایران، پورتوریکو و نیوزلند برگزار شد، تیم ملی به آمریکا رفت.

در آمریکا، صمد مانند سایر دیدارهای تیم ملی، از بهترین‌ها و آماده‌ترین بازیکنان ایران بود. او در آخرین بازی در سالت لیک سیتی مقابل یوتا، 23 امتیاز گرفت.

صمد نیکخواه‌ بهرامی

یادی از آیدین

در آمریکا از مرحوم آیدین نیکخواه‌بهرامی، برادر صمد که بعد از کسب سهمیه المپیک در حادثه رانندگی جان باخت، در بین دو نیمه بازی تیم ملی با یوتا تجلیل شد.
باشگاه یوتا پیراهن شماره 8 این باشگاه را به یاد آیدین تقدیم خانواده‌اش کرد (عكس) و صمد به عنوان فنی‌ترین بازیکن تورنمنت تابستانی NBA هم گفت که این پیراهن برای همیشه در اتاقش نصب می‌شود.

یکشنبه 20 مرداد 1387

نخستین بازی تیم ملی بسکتبال در المپیک 2008 پکن مقابل روسیه برگزار شد.
صمد نیکخواه بهرامی با 16 امتیاز بهترین امتیازآور ایران شد. زمانی که قهرمان اروپا هولدن و کریلنکو را در اوج آمادگی داشت.

سه شنبه 22 مرداد

در بازی با لیتوانی و بازیکنانی نظیر کلی‌زا؛ صمد طی 23 دقیقه 5 فوله شد و از زمین بیرون رفت. او در این بازی سخت، مؤفق به کسب 9 امتیاز شد. 2 از 5 سه امتیازی و 3 از 4 پرتاب آزاد.

پنجشنبه 24 مرداد

دوام آوردن زیر فشار دفاع تمام زمین استرالیا برای تیم ایران که تصوری از بسکتبال جهانی نداشت سخت بود. گاهی توپ از نیمه رد نمی‌شد! صمد طی 39 دقیقه 23 امتیاز گرفت. 4 از 7 سه امتیازی و 50 درصد شوت‌های دو امتیازی.

شنبه 26 مرداد

زمان رویارویی با جینوبلی و اسکولا فرا رسید. ایران و آرژانتین. بسکت در سطح جهانی. یک بازی خوب از تیم ملی در چهارمین مسابقه المپیک. صمد با 13 امتیاز بازی را پشت سر گذاشت.

دوشنبه 28 مرداد

یک بار دیگر درخشش صمد این بار مقابل کرواسی. هر چند در پرتاب‌های سه امتیازی کم فروغ یا 5 از 9 پرتاب آزاد، تقریباً مؤفق، اما با به ثمر رساندن 10 از 15 دو امتیازی و 25 امتیاز درخشید. آن هم در روزی که حمله تیم ایران در مجموع با 57 امتیاز نامؤفق بود.

به این ترتیب نخستین تجربه صمد نیکخواه بهرامی به همراه تیم ملی بسکتبال در المپیک به پایان رسید. المپیکی که بعد از برنز بازی‌های آسیایی و طلای جام ملت‌های 2007 آسیا، شروعی تازه در میدان جهانی بسکتبال بود و مرزهای ناشناخته‌ای که به روی بسکتبال ایران باز شد. مثل حضور حدادی در ان بی ای یا صمد در شوله و پائواورتز فرانسه و …

صمد نیکخواه‌ بهرامی

صمد دو دوره جام جهانی 2014 و 2019 را در کارنامه‌اش دارد.
همچنین بازی‌های آسیایی که برنز 2006، و دو نقره 2014 و 2018 را بر گردن انداخت. در بازی‌های آسیایی 2010 پرچمدار کاروان ورزش ایران شد اما به دلیل مصدومیت با تیم ملی بسکتبال به میدان نرفت.
طلای 2007، 2009 و 2013 جام ملت‌های بسکتبال آسیا از دیگر افتخارت اوست همینطور کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو و حضور در این رقابت‌ها که دومین تجربه صمد در تاریخ المپیک است.

وی در المپیک 2020 توکیو که به دلیل کرونا در سال 2021 برگزار شد، مقابل جمهوری چک، آمریکا و فرانسه بازی کرد.
صمد همچنین سابقه بازی در باشگاههای چین را در کارنامه‌اش دارد و در تمرینات تابستانی برخی تیم‌های ایالات متحده حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید