نقش کادر فنی در تیم‌های بسکتبال

نقش کادر فنی در تیم‌های بسکتبال

نقش ها در تیم ملی بسکتبال هر کدام تعریف جداگانه دارد که بهتر است آنها را متمایز از هم بشناسیم.

بسکتبال روز دنیا به دنبال استفاده از استعدادهاست و از کشور های درحال توسعه و توسعه یافته در بسکتبال سعی می‌کنند تا از تمام ظرفیت خود در کادرفنی استفاده کنند و با تیمی کامل از انسان‌های مسلط به علم بسکتبال در تورنمت‌های مختلف شرکت می‌کنند.

نگاهی به نقش اعضای مختلف کادرفنی در بسکتبال:

سرمربی

سرمربی در بسکتبال باید از یک کاریزما فوق‌العاده برخوردار باشد تا در کنار زمین بازیکنان انرژی مثبتی از پرستیژ سرمربی بگیرند، نکته مهم دیگر در رابطه با سرمربی؛ coaching او است که باید تایم‌های استراحت به موقع بگیرد، تعویض‌های مناسب، همکاری مناسبی با دستیارهای خودش داشته باشد در زمان مسابقه در کنار coaching سرمربی، عملکرد او در تمرینات و مدیریت تیم هم مهم است.

یک سرمربی با علم روز دنیا از تمامی اعضای کادر فنی‌اش بهره می‌گیرد و کارها را در تیم تقسیم‌بندی می‌کند.

کمک مربی یا مربی تمرین دهنده

مربی تمرین دهنده باید فردی باشد که توانایی تمرین دادن همزمان به بازیکنان پیرامونی و Big man را داشته باشد و با بیان مناسب ست‌های حمله و دفاع را به بازیکنان ارائه کند.

مربی بدنساز

مربیان بدنساز در پیش فصل‌های لیگ نقش مهمی دارند تا توانایی جسمانی بازیکنان را بالا ببرند، یک نکته‌ای که می‌شود عملکرد خوب یک مربی بدنساز را با آن در تیم سنجید نیمه‌های دوم یک بازی بسکتبال است که تیم دچار ضعف و تحلیل رفتن بدن نشود و بازیکنان کمتر در طول فصل مصدوم شوند.

آنالیزور

آنالیزورها وظیفه سنگینی در بسکتبال دارند و باید در تمامی طول فصل از تیم خودشان و حریف نکته برداری و فیلم تهیه کنند، انسجام یک کادرفنی خوب زمانی مشخص می‌شود که برای مثال آنالیزور با بیانی شیوا و آشنایی که با اصطلاحات فنی دارد حتی در زمان‌های استراحت بعد از سرمربی با کادرفنی و بازیکنان گفت و گو کند و نکات مناسبی را در زمان مسابقه گوشزد نماید.

علیرضا امیری

مربی و آنالیزور بسکتبال (روزنامه گل)

دیدگاهتان را بنویسید