8 روز تا بسکتبال کاپ آسیا

8 روز تا بسکتبال کاپ آسیا

نخستین قهرمانی تیم ملی بسکتبال.
مسابقات قهرمانی 2007 آسیا، مسابقات مقدماتی المپیک تابستانی 2008 پکن بود که از شنبه 6 مرداد 1386 با حضور 16 تیم در توکوشیما ژاپن برگزار شد. از آنجایی که چین میزبان المپیک از حضورش در این رقابت‌ها اطمینان داشت، تیم دومش را به ژاپن فرستاد. در حالی که تیم اصلی آنها به رهبری یائو مینگ و یی جیان‌ لیان در جام استانکوویچ و بازی‌های دوستانه با کشورهای سراسر اروپا شرکت کردند تا خود را آماده کنند.

گروه A

ایران 75 – فیلیپین 69
اردن 54 – ایران 60
ایران 77 – چین 68

ایران 76 – چین تایپه 64
ایران 95 – قطر 87
ایران 60 – لبنان 82

ایران 75 – قزاقستان 62

ایران 74 – لبنان 69

رده بندی: ایران، لبنان، کره جنوبی و قزاقستان.

2 مرداد 1386

تیم ملی بسکتبال با 12 بازیکن راهی ژاپن شد.
حامد حدادی، محمدصمد نیکخواه بهرامی، آیدین نیکخواه‌ بهرامی، اوشین ساهاکیان، جابر روزبهانی، جواد داوری، محمدرضا اکبری‌پیشه، علی دورقی، امیر امینی، مهدی کامرانی، موسی نبی‌پور و حامد آفاق اسلامیه؛ اعضای تیم ایران بودند. حسن نوربخش (سرپرست)، رایکو ترومن (سرمربی) و مهران حاتمی (مربی).

یکشنبه 14 مرداد 1386

پیروزی تیم ملی بسکتبال مقابل لبنان دروازه المپیک ۲۰۰۸ را پس از 60 سال به روی بسکتبال ایران گشود.

پیروزی ۷۴ بر ۶۹ مقابل لبنان در شرایطی رقم خورد که پیش از بازی فینال ۳۳ درصد طرفداران این رشته در آسیا شانس پیروز شدن را برای ایران قائل بودند.

بسکتبال ایران تا پیش از قهرمانی آسیا برای نخستین بار و کسب سهمیه المپیک؛ سوم شدن در بازی‌های آسیایی دوحه، قهرمانی در باشگاههای آسیا، جوانان و امید را در کارنامه خود داشت.

حامد حدادی نقش انکارناپذیری در دفاع و حمله داشت و تلاش‌های همین بازیکن در کنار کامرانی، آفاق و برادران نیکخواه بهرامی بود که در کوارتر دوم از ژوزف ووگل و فادی‌الخطیب بازیکنان معمولی ساخت. تیم ایران نیمه اول را با حساب ۴۰ بر ۳۴ به سود خود خاتمه داد تا امیدها برای قهرمانی افزایش یابد… در پایان کوارتر سوم نتیجه ۵۶-۵۴ به سود ایران ثبت شد. در دقایق پایانی حدادی در زیر سبد حریف گل‌هایی را به ثمر رساند که حکم پیروزی و قهرمانی ایران را تثبیت می‌کردند…

«اگر به این تیم اعتقاد نداشتم به هیچ وجه به ایران نمی‌آمدم و می‌دانم که این تیم توانایی کسب سهمیه المپیک دارد».

رایکو ترومن سرمربی تیم ملی پیش از سفر به ژاپن (4 مرداد 1386).

دیدگاهتان را بنویسید