وقتی نوک پیکان حملات به سمت «سرمایه‌گذاری» می‌چرخد / مهرام و کاله از بسکتبال پایه حمایت نکنند

وقتی نوک پیکان حملات به سمت «سرمایه‌گذاری» می‌چرخد / مهرام و کاله از بسکتبال پایه حمایت نکنند

بعد از باخت‌های تیم بسکتبال نوجوانان ایران در آسیا، دوباره بحث فرعی همیشگی «تیم‌های پایه را نباید به باشگاهها سپرد» توسط عده‌ای مطرح شد تا ایرادت اساسی در تغییرات بی‌موقع توسط فدراسیون و ضعف‌های فنی تیم در میدان رقابت‌ها به حاشیه کشیده شود.

عملکرد 15 – 10  ساله دو باشگاه کاله و مهرام در بسکتبال بر همگان روشن است به ویژه در بسکتبال پایه که سال‌هاست جورکش نقصان‌های سرمایه‌گذاری هدفمند در رده‌های سنی شده‌اند.

پس از تغییرات نافرجام فدراسیون در تیم بسکتبال نوجوانان ایران و باخت‌های این تیم به نیوزلند و هند در رقابت‌های بسکتبال زیر 16 ساله‌های آسیا و از دست دادن سهمیه جام جهانی،  برخی کارشناسان و مربیان در گفت و گوهای خود با رسانه‌ها، باشگاههای مهرام و کاله را هدف انتقادات خود قرار داده‌اند.

کاله و مهرام در چند سال گذشته با تحت پوشش قرار دادن تیم‌های رده‌های سنی، سرمایه‌گذاری با استراتژی هدفمند را در سطح تیم‌های پایه بسکتبال ایران شروع کردند. تیم بسکتبال نوجوانان ایران که در مسابقه‌های قهرمانی آسیا حضور دارد توسط مهرام حمایت شد. همینطور از سال 1395 تیم‌های جوانان 2020 و 2024 توسط باشگاه کاله مدیریت و حمایت می‌شوند.

در مورد جزییات بسته حمایتی باشگاهها از تیم‌های ملی پایه می‌توان با مؤافقان و منتقدان صحبت کرد و برخی راهکارهایی ارائه داد تا ایرادات آن برطرف شود اما با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی فدراسیون، به طور کلی رد این نوع سرمایه‌گذاری به صلاح بسکتبال نیست.

در روزهای گذشته به ویژه از زمان روی کار آمدن جواد داوری در فدراسیون بسکتبال این صحبت از سوی اطرافیان او بارها تکرار شده است که نباید تیم‌های پایه را به باشگاهها واگذار کرد اما این افراد در قبال پرسش «اگر باشگاهها نباشند، این تیم‌ها تحت حمایت کدام نهاد یا ارگانی قرار بگیرند» پاسخی ندارند.
آنچه از دیدگاههای شخصی برخی مربیان برداشت می‌شود آنان بیشتر خواستار موقعیت یا حضور در مجموعه‌ این دو باشگاه هستند حال وقتی که کاله و مهرام خود نسبت به انتخاب مربیان‌شان اقدام می‌کنند و مسیر این افراد به نیمکت مربیگری دورتر می‌شود، دسترسی از طریق دوربرگردان فدراسیون بسکتبال را آزمایش می‌کنند.

کار به جایی رسیده که مهرام و کاله در باخت‌های متأثر از تغییرات بی‌موقع فدراسیون بسکتبال و ضعف‌های فنی هنگام مسابقات در تیم نوجوانان، در نوک پیکان حملات برخی افراد قرار می‌گیرند و ساختار و حمایت این دو باشگاه از تیم‌های پایه را زیر سئوال می‌برند.

باشگاه کاله  بعد از تیم 2020 که در پی انصراف چین و نیوزلند در رقابت‌های جهانی حضور یافت و نتایج خوبی گرفت، در حال حاضر تیم جوانان 2024 را تحت حمایت خود دارد. سرمربی روسی به کمک مربیان داخلی در برنامه‌ریزی کاله نقش دارند و آنگونه که شنیدیم بعد از ورود جواد داوری به فدراسیون بسکتبال، از روند در پیش گرفته شده توسط کاله یا مهرام بازخورد مثبتی گرفته نشده است. این دقیقاً همان نکته‌ای است که افراد نزدیک به فدراسیون در گفت و گوهای خود به آن اشاره دارند و تحت پوشش قرار گرفتن تیم‌های ملی توسط باشگاهها را برنمی‌تابند.

وقتی نوک پیکان حملات به سمت «سرمایه‌گذاری» می‌چرخد / مهرام و کاله از بسکتبال پایه حمایت نکنند

چه باید کرد؟

جواد داوری همین امروز تکلیف فدراسیونش را با اسپانسرهایی چون مهرام و کاله مشخص کند. مهرام و کاله پیش از آنکه اسپانسر باشند، باشگاههای ورزشی‌ و برندهای شناخته شده در اقتصاد و ورزش به ویژه بسکتبال هستند. کناره‌گیری هر یک از آنها بدون در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدهای طرح حمایت از تیم‌های پایه و بدون تجزیه و تحلیل علمی در بخش‌های شناسایی و پرورش استعداد همینطور بخش قهرمانی به ضرر بسکتبال تمام می‌شود.
اگر داوری و مشاورانش با حامیان مالی و تصمیم‌گیرنده در تیم‌های پایه مخالف هستند کار را به روزهای منتهی به مسابقات موکول نکنند و بلایی را که سر تیم نوجوانان 2022 آوردند در جوانان 2024 تکرار نکنند.

اگر داوری و همفکرانش به اتفاق مربیان جا مانده اما نزدیک به او ؛ «آینده»، «امید» با «استراتژی» و «ساختاری» که کاله در تیم‌های پایه بنیان گذاشته است را مخل «توسعه فنی» تیم‌های پایه‌ای فدراسیون می‌دانند همین امروز تغییرات را بنا بر علائق و سلایق و البته سرمایه‌ای که فدراسیون در کار بلندمدت کنار گذاشته است، آغاز کنند.
اگر داوری قادر به فراهم کردن امکانات تیم‌های پایه‌ای نیست و توسعه فنی از طریق طرح حمایت باشگاهها را قبول می‌کند پس هر چه زودتر از بین صحبت‌های تکرارشونده مربیان جامانده نزدیک  به خودش و سرمایه‌گذاری باشگاهها و برندهای مهرام و کاله؛ دومی را انتخاب کند و خلاص.

دیدگاهتان را بنویسید