کمال مشحون

کمال مشحون

محمد مشحون معروف به آقاکمال، بازیکن تیم تاج، تیم ملی و رئیس فدراسیون بسکتبال. متولد 1309 و درگذشت 1398.

عضو تیم ملی بسکتبال در بازی‌های آسیایی 1951 و مسابقات قهرمانی اروپا 1959. بازیکن تیم دانشجویان ایران در جهانی 1957 پاریس.
عضو باشگاه تاج  به مدت نزدیک به یک دهه در سال‌های 30.

بازیکن تیم ارتش ایران در رقابت‌های متعدد بین‌المللی.

رئیس فدراسیون بسکتبال طی ماههای پیش از انقلاب (دی 1356 تا بهمن 1357).
جزو دانشجویان نخبه ایران در دهه 40 و فارغ‌التحصیل حقوق از آمریکا و ادامۀ تحصیلات عالی در رشتۀ دامداری و کشاورزی.
معاونت وزارت کشاورزی و رئیس سازمان گوشت ایران قبل از انقلاب.

در آمریکا یکی ازدانشجویان نخبۀ ایرانی بود که سفیر ایران را در واشنگتن تحت تأثیر رفتار و تحصیلات خود قرار داد. تا جایی که سفیر ایران در نامه‌ای خطاب به او نوشت:
« ای کاش به جای پنج هزار دانشجوی ایرانی، پنجاه نفر مثل شما بودند».

مهندس کمال مشحون یکی از چهره‌های استثنایی بسکتبال ایران طی سال‌های 1328 تا 1338 بود. وی بعد از شروع بسکتبال در تیم تاج رشد کرد. به دلیل ویژگی‌های خاص جسمانی خیلی زود در بین نسل بازیکنان بعد از المپیک 1948 مورد توجه قرار گرفت.

بعد از بازی‌های آموزشگاهی و باشگاهی، یکی دو دوره بازی در مسابقات قهرمانی ایران را تجربه کرد و سپس به عضویت تیم ملی بسکتبال در بازی‌های آسیایی 1951 دهلی‌نو درآمد. اسفند 1329، کمال مشحون در 20 سالگی نخستین تجربه بازی‌های ملی خود را مقابل ژاپن، هند، فیلیپین و برمه پشت سر گذاشت که منجر به کسب نخستین مدال برنز تاریخ بسکتبال ایران به مدت 55 سال شد.

کمال مشحون

در مقابل کاخ ریاست جمهوری هندوستان بازی‌های آسیایی 1951. کمال مشحون دومین نفر ایستاده از چپ.

سفرهای بین‌المللی با تیم ایران به ترکیه از دیگر سوابق وی تا اواسط دهۀ 30 است. همزمان با تاج بارها در مسابقات باشگاههای تهران درخشید.

در سال 1336 با تیم دانشجویان ایران در مسابقات جهانی پاریس به میدان رفت و به همراه کامبیز مخبری و ماشالله صفی‌آریان، به نوشتۀ مجلۀ اکیپ آن زمان، جزو بهترین نفرات تیم ایران بودند.

کمال مشحون

با تیم ارتش ایران در مسابقات 1957 ترکیه بازی کرد وهمراه این تیم سفری هم به لنینگراد داشت و مقابل تیم‌های نظامی شوروی از جمله ارتش ملی این کشور به میدان رفت.

کمال مشحون، بازی‌های جام ملت‌های اروپا در سال 1959 را در کارنامه‌اش دارد. مسابقاتی که به اشتباه در ایران «جام مدیترانه» خوانده می‌شد.

ابوالفضل صلبی، دکتر حسین صعودی‌پور، دکتر حسین رضی، مرتضی آقاکوچک (مازیار)، اوشار، سرودی، جبارزادگان و … طی سال‌های 28 تا 38 همبازیان و مربیان مطرح او بودند.

تابستان سال 1398 مهندس کمال مشحون طبق برنامۀ سالیانه خود از آمریکا به ایران سفر کرد اما در پیِ ناراحتی تنفسی در بیمارستان بستری شد. وی 20 شهریور1398 در 89 سالگی به دلیل ایست قلبی در تهران درگذشت. مهندس کمال مشحون طبق وصیت در منطقه دونا جادۀ چالوس، محل آبا و اجدادی خود، به خاک سپرده شد.

One thought on “کمال مشحون

دیدگاهتان را بنویسید