کمبودها و کم‌کاری‌ها قابل جبرانند / تیم ملی را باید از «نو» ساخت

کمبودها و کم‌کاری‌ها قابل جبرانند / تیم ملی را باید از «نو» ساخت

فدراسیون بسکتبال، انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال را به نشست آتی کمیته فنی موکول کرد.

تیم ملی بسکتبال تا چند روز دیگر (9 شهریور) همزمان با قرعه‌کشی مسابقات پنجره‌های جام جهانی 2023، حرکت خود را آغاز می‌کند.

تعویق یک ساله‌ی المیپک توکیو، برنامه‌های آینده تیم‌های ملی را با حرکت سریع‌تری روبرو کرده است زیرا تیم‌ها، پروسه‌ی زمانی 3 ساله را پیش رو خواهند داشت.

پنجره‌های منتهی به جام جهانی (آذر 1400)، کاپ آسیا (2022) و بازی‌های آسیایی 2022، مهمترین برنامه‌های تیم ملی بسکتبال پیش از جام جهانی و مهمتر از هم المپیک 2024 پاریس هستند.

🔸تغییرات اساسی

با توجه به ساختار تیم ملی بسکتبال، این تیم به تغییرات اساسی نیاز دارد.

در سه سال و اندی گذشته با وجود بازیکنان تیم ملی از نزدیک به دو دهه پیش تاکنون، مطمئن بودیم در راه جام جهانی و با وجود گروه بندی و صعود تصادفی به المپیک، خطری بسکتبال ایران را تهدید نمی‌کند و می‌توان روی نیروهای کیفی یک دهه‌ی گذشته و بیشتر تکیه کرد.

همین نفرات همچون تیم‌های سال‌های گذشته با کسب عناوین مهم آسیایی، رتبه‌ی بسکتبال ایران را در سطح جهانی و آسیایی حفظ کردند اما نگرانی‌ها زمانی پدید آمد که به جای شروع تغییرات تدریجی در تیم ملی بسکتبال و ساختن و جایگزین کردن نیروی پشتیبان، حاشیه‌سازی این بار از درون تیم ملی را آغاز کردیم.

نگرانی دیگر افت تدریجی تیم ملی مقابل حریفان آسیایی مثل #ژاپن بود که بعد از سال‌ها به این تیم باختیم. یا سوریه‌ای که سال‌ها از مدار بسکتبال آسیا خارج شده بود؛ تیم ملی را شکست داد.

علاوه بر اینها موقعیت متزلزل و ناپایدار تیم ملی بدون ساخت پشتوانه و ایجاد تغییرات اساسی در سه سال و اندی گذشته همچنین بدون ستاره‌های پا به سن گذاشته، این نکته را ثابت می‌کند در سه سال آینده، راه سختی در پیش داریم.

🔸انتخاب سرمربی جدید

از روزهای بد تیم ملی در المپیک مدتی گذشته است. فدراسیون بسکتبال انتخاب سرمربی جدید را به نشست کمیته فنی موکول کرده است. کمیته‌ای که قطعاً فریاد بلند اعتراضات علیه عملکرد کادر فنی تیم ملی با حاشیه‌سازی درون تیم را شنیده است.

همچنین انتقادات به تصمیمات بدون پشتوانه‌ی علمی توسط عوامل بیرونی (رسانه‌ها و کارشناسان) به گوش مسئولان فدراسیون و اعضای کمیته فنی رسیده است.

چند روز دیگر پنجره‌های جام جهانی قرعه کشی می‌شود و تیم ملی حریفان خود را خواهد شناخت با این وجود تیم ملی سرمربی ندارد!

آن هم تیم ملی‌ای که رفته رفته از مزیت‌های داشتنِ بازیکنان بزرگ نزدیک به دو دهه، فاصله خواهد گرفت و در صورتی که پشتوانه نداشته باشد از موقعیت چندین ساله‌ی خود در بسکتبال آسیا دور خواهد افتاد.

در چنین اوضاعی؛ تیم ملی علاوه بر حریفان مستقیم در رویدادهای 3 سال آینده باید به فکر انجام کارهای نشده در این چند سال و تغییرات تدریجی با جبران کمبودها و کم‌کاری‌ها باشد و در قدم اول سازوکار مناسبی را برای پاک کردن حاشیه‌سازی قبلی‌ها و بازگشت آرامش به تیم ملی پیاده کند.

One thought on “کمبودها و کم‌کاری‌ها قابل جبرانند / تیم ملی را باید از «نو» ساخت

دیدگاهتان را بنویسید