16 روز تا بسکتبال کاپ آسیا

16 روز تا بسکتبال کاپ آسیا

شنبه 7 دی 1364 تیم ملی بسکتبال با دیدار مقابل هندوستان وارد سیزدهمین دوره بازی‌های جام ملت‌های آسیا (1985) به میزبانی مالزی شد.

گروه D

ایران 86 – هند 78
مالزی 92 – ایران 58
سریلانکا 51 – ایران 122

دور دوم

ایران 69 – چین تایپه 97
ژاپن 76 – ایران 55
تایلند 78 – ایران 77

رده بندی: فیلیپین، کره جنوبی، چین، مالزی، ژاپن، چین تایپه، تایلند، ایران و … (15 تیم).

ابتدا قرار بود تیم ملی تحت هدایت «ژادانی» مربی مجارستانی در بازی‌ها شرکت کند. این مربی مجار نزدیک به دو ماه در اردوها به ملی‌پوشان تمرین داد اما پس از آن به کشورش بازگشت و برای هدایت تیم در مالزی به توافق نرسید.

ژادانی کسی بود که سعید ارمغانی سرمربی کنونی تیم ملی بسکتبال را در آن زمان به عنوان بازیکن با خود به مجارستان برد تا علاوه بر بسکتبال، ادامه تحصیل بدهد.

بازیکنان تیم ملی:
امیر ایلیاوی،‌ سیامک الهی،‌ بهمن فرزانه، حسن میرزا آقابیگ،‌ علی اکبر شیریان،‌ حسن‌رضا خزاعی، عباس مرشدی، مجید لاجوردی، سعید ارمغانی، پرویز لحیم‌چی،‌ مصطفی هاشمی و محمد‌مهدی ایزدپناه.
زنده‌یاد رضا اسماعیلی سرمربی تیم ملی بود و منوچهر شهامت‌نژاد مربی.

این تیم با وجود نفرات باتجربه که تعدادی از آنان بازی‌های دوره‌های قبلی را در کارنامه خود داشتند به نتایج دلخواه نرسید. در نیمه اول دهه 60 بازی‌های بین‌المللی به میزبانی کشورمان به نسبت خوب برگزار شد و بازیکنان در رقابت‌های باشگاهی و ملی‌پوشان در تورنمنت‌های بین‌المللی فجر با توجه به دوران جنگ، تجربیات ارزنده‌ای به دست آورده بودند. با این حال تغییرات کادر فنی و به تبع آن تغییراتی که در ترکیب تیم قبل از اعزام به وجود آمده بود همچنین نداشتن بازی تدارکاتی روی نتایج تیم ملی در بازی‌ها اثرات منفی گذاشت.

تمرینات دفاعی ژادانی

ژادانی مربی مجار بعد از دان لینهان، واسیلیسکو و شیرالیو که در اواخر دهه 40 تا اواسط دهه 50 سرمربی تیم ملی بسکتبال بودند، در دهه 60 سرمربی تیم ملی شد اما دولت او مستعجل بود.
در مورد تمرینات دفاعی ژادانی نقل است که او 5 بازیکن را با طناب می‌بست و سر طناب را به دست می‌گرفت و توسط آن 5 بازیکن و محل استقرارشان را در حالت دفاع منطقه‌ای تنظیم می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید