دلیل اختلاف داوران بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی چه بود؟

دلیل اختلاف داوران بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی چه بود؟

در آستانۀ برگزاری بازی‌های آسیایی 1974 تهران، داوری بسکتبال ایران با چالش سختی روبه‌رو شد.
چند ماه پیش از این بازی‌ها، داوران بسکتبال به نشانۀ اعتراض به یکسری تصمیم‌گیری‌های ريیس وقت فدراسیون بسکتبال، سوت‌ از گردن بیرون آوردند و اعتصاب کردند. فریدون صادقی، رییس فدراسیون بعد از مشورت با علی حجت، ريیس وقت سازمان تربیت بدنی، بعد از برکناری هاشم مصباحی از کمیتۀ داوران و تعیین غلام واعظی به عنوان سرپرست کمیتۀ داوران، تصمیم می‌گیرند برای تعدادی از دانشجویان دانشسرای عالی ورزش و معلمین ورزش کشور، کلاس‌های داوری بسکتبال برگزار کنند. کلاس با تدریس توپوزاوغلو، مدرسی از ترکیه، برگزار و کارت داوری شرکت کنندگان از ترکیه صادر شد.
اصغر توكلى (شیراز)، حمید کیان‌ارثی (شهرکرد)، حسین درخشان (اصفهان)، نادر اسماعیلی (ارومیه)، محمدرضا کشاورز (تهران)، علی باغانی (مشهد) و کیقبادی به اتفاق ایرج نیک‌رفتار (داوری که به همکاری‌اش ادامه داد و مسئول موقت کمیتۀ داوران شد)، داورانی بودند که جایگزین مصباحی، ابراهیم نعمتی، ماشاالله جمارانی، عباس مقدس‌زاده، فرامرز غفوری،رضا و موسی برادران، علی عطایی، حسن نوربخش، هوشنگ قائم‌خواه، فخرالدین حمزه‌علیپور و مهدی مکری شده بودند.
این تصمیم با حمایت تیمسار حجت و رد درخواست برخی داوران برای بازگشت و قضاوت در بازی‌های آسیایی پا بر جا ماند.
در بازی‌ها از داوران ایرانی بیشتر به عنوان منشی و داوران میز استفاده شد و قضاوت بازی‌ها برعهده داورانی از کانادا، اسرايیل و انگلیس بود.

مهدی مکری یکی از داوران معترضی بود که دربارۀ دلیل اتفاقات آن سال می‌گوید:
«به علت دخالت رئیس فدراسیون در کمیتۀ داوران و چیدمان‌های داوری تصمیم گرفتیم نباشیم».

این متن برگرفته از کتاب «داستان یک قرن» نوشته افشین رضاپور است. عکس از سایت تخت جمشید.

دیدگاهتان را بنویسید